Gezin en wonen

Feestdagen en festivals

Verkeer en links rijden

Hikikomori

Naamgeving en namen

Trouwen

Alcohol en dronkenschap

Zelfdodingen in Japan
Aanspreekvormen Overlijden en begraven Yakuza
Kleding in Japan Giri Pachinko
Werk en bedrijf Lotsbestemming, lot en noodlot Leeftijd en verjaardag in Japan

Klik hier, als links het navigatiemenu ontbreekt.


Giri

In Japan kent men sterk het begrip 'giri'. Het is de verplichting die een persoon voelt als iemand, en dit kan een kennis, vriend, collega of een willekeurig ander persoon zijn, hem of haar een bepaalde dienst heeft bewezen. Men voelt zich verplicht om hier, vroeger of later, iets tegenover te stellen. Hierbij moet er dan wel weer aan gedacht worden dat deze genoegdoening of neutralisatie van de giri niet te veel of te groot mag zijn want anders slaat de balans weer door naar de andere kant. Het is deze balans die het moeilijk maakt iemand bij bepaalde gelegenheden cadeautjes te geven. Is het cadeau te klein dan is men beledigd en is het cadeau te groot dan creëert men een giri bij de ander, hetgeen niet gewenst is.
Het is goed om dit te bedenken als men een Japanner iets aanbiedt. Natuurlijk speelt het aanbieden van een drankje geen rol maar zodra men iets substantieels aanbiedt of voorstelt om iets voor hem/haar te doen kan het zijn dat de Japanner zich later verplicht voelt daar iets tegenover te stellen.

Op 14 februari kent men in Japan ook Valentijnsdag (Barentaindee), overgenomen van de VS en gestimuleerd door de de chocoladeproducenten want op deze dag geven de vrouwen voornamelijk chocolade aan hun geliefden (honmei-choco). Rond deze tijd wordt door de chocoladefabrikanten wel de helft van de jaarlijkse omzet gehaald.
Daarnaast geven de vrouwen ook chocolade aan bazen, collega's en vrienden of andere kennissen als een soort genoegdoening voor de bewezen diensten. Het is een soort verplichting en deze chocolade wordt dan ook giri-choco genoemd.

Een mooi voorbeeld van giri is het onderstaande verhaal.
Meneer en mevrouw Matsumoto zijn al heel lang trouwe klanten van een groot warenhuis. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het warenhuis wordt het oorspronkelijke gebouw uitgebreid en natuurlijk wordt dit nieuwe deel met veel ceremonieel geopend en in gebruik genomen. Bij deze feestelijke opening zijn de heer en mevrouw Matsumoto, als trouwe klanten, ook uitgenodigd. Een dergelijke uitnodiging is natuurlijk geen sinecure en een hele eer. Door dit bijzondere gebaar van het warenhuis voelen de heer en mevrouw Matsumoto zich echter wel verplicht, als gevolg van de 'giri', om iets heel duurs in het warenhuis te kopen.

Giri is iets waar westerlingen erg aan moeten wennen en ook steeds aan dienen te denken. Alhoewel westerlingen door hun  veronderstelde onbekendheid met de Japanse cultuur, enige vrijheden hebben, dient men hier toch wel alert op te zijn. Giri zit heel diep verankerd in de Japanner en is nauw verweven met de Japanse eercultuur, waardoor het erg gevoelig ligt.


Deze pagina is een onderdeel van Uchiyama's website over Japan
terug naar begin