|
Klik hier, als links het navigatiemenu ontbreekt. |
![]() |
|||||||||||
|
![]() |
Mifune
Toshirô in Rashomon |
Kurosawa Akira (1910-1998)
is, ook buiten Japan, wellicht de meest bekende Japanse regisseur. Hij begon als
regisseur al tijdens de Tweede Wereldoorlog met films als Sugata Sanshiro (1943) en
Ichiban Utsukushiku (De mooiste, 1944).
In 1950 maakte hij de film Rashômon (Rashomon). In de bossen wordt een vrouw verkracht en
haar man vermoord. Vier getuigen vertellen, schuilend voor de regen bij de Rashomonpoort
in Kyoto, in flashbacks de gebeurtenis. Er komen vier verschillende verhalen.
Het is een zeer intrigerende film die in 1950 de Gouden Leeuw en in 1952 een Oscar voor de
beste niet-Engelstalige film kreeg. Deze film wordt gezien als een belangrijke mijlpaal in
de geschiedenis van de film en wordt wel vergeleken met klassiekers als Citizin Kane en
Pantserkruiser Potemkin.
Kurosawa is duidelijk beïnvloed door westerse regisseurs en verfilmde bijv. westerse of
Russische romans, zoals Hakuchi (De gek, 1951) gebaseerd op de roman van Dostojewski of de
bekende Ran (1985), een ruim 2 1/2 uur durende film, naar Shakespear's King Lear, waarmee
hij een Oscar won voor de kostuums.
Ook Kurosawa's werken kunnen worden onderverdeeld in jidai-geki en gendai-geki. Onder de
eerste categorie vallen bijv. de bekende Shichinin no samurai (The seven samurai, 1954) en
Yojimbo (Yôjinbô, 1961). De eerste heeft model heeft gestaan voor de latere Hollywoord
productie The magnificent seven en de tweede heeft model gestaan voor A fistful of
dollars. Omdat Yojimbo zo'n succes was, wilde men een vervolg en dit werd Tsubaki
Sanjûrô (Sanjuro, 1962). Ook The Hidden Fortress (Kakushi toride no san akunin, 1958)
valt in de categorie jidai-geki. In deze toch wel komische film, waarin twee boeren een
belangrijke rol spelen, trekt een prinses door vijandig gebied onder begeleiding van
generaal Makabe (Mifune Toshirô). Een latere film uit deze categorie is Kagemusha (1980).
Als een belangrijke krijgsheer, Shingen Takeda (Kagemusha), sterft wordt zijn dood
verzwegen en wordt zijn plaats, vanwege de gelijkenis, ingenomen door een verbannen dief,
die het niet slecht doet.
Een voorbeeld van gendai-geki van Kurosawa is bijv. Ikiru (Leven, 1952), waarin een man,
die zijn leven lang een simpel kantoorbaantje leidt en daarbij eigenlijk weinig zinvols
doet, te horen krijgt dat hij kanker heeft. Hij besluit alsnog iets nuttigs te gaan doen.
![]() |
Ozu Yasujirô (© Total Film) |
Ozu Yasujirô (1903-1963),
staat bekend als "meest-Japanse regisseur" (zoals Kurosawa bekend staat als
"minst-Japanse regisseur"). Ozu Yasujirô maakte vooral films over het
dagelijkse leven van gewone mensen. Late Spring (Banshun, 1949) vertelt van een jonge
vrouw, Noriko, die niet wil trouwen omdat ze haar vader, een weduwnaar, wil blijven
verzorgen. Hij wil wel graag dat ze een eigen leven gaat leiden en verzint een list zodat
ze toch bereid is te trouwen en het huis te verlaten.
In Good morning (Ohayô, 1959) willen twee broertjes dat hun vader een televisie koopt,
maar de vader weigert dat. Als protest weigeren de jongens nog te praten. De buren merken
dit en al snel doen er allerlei roddels de ronde.
Early Summer (Bakushû, 1951) behandelt weer eens het thema van een dochter die maar eens
moet gaan trouwen.
![]() |
Tokyo Story (© Total Film) |
Een heel bekende film van Ozu is Tokyo Story (Tokyo monogatari, 1953),
waarin een ouder echtpaar, dat op het platteland woont, op bezoek gaat bij hun kinderen in
Tokyo. Behalve een schoondochter, die al acht jaar weduwe is, heeft niemand van de
kinderen daar eigenlijk tijd voor en het echtpaar keert teleurgesteld terug naar hun huis.
Enige dagen na dit bezoek overlijdt de moeder en nu moeten de kinderen op reis, naar het
ouderlijk huis op het platteland.
De film The End of Summer (Kohayagawa-ke no aki, 1961) is een van de weinige kleurenfilms
van Ozu. Het is weer een familieverhaal, met een dochter die niet (weer opnieuw) wil
trouwen en een vader die juist een oude liefdesaffaire weer opnieuw wil oprakelen.
Na The End of Summer maakte hij zijn laatste film: An Autumn Afternoon (Sanma no aji,
1962).
Mizoguchi Kenji (1898-1956) is vooral bekend
geworden door Ugetsu Monogatari (Ugetsu, 1953) en Saikaku Ichidai Onna (Het leven van
Oharu, 1952), waarmee hij een prijs in Venetië won alsmede Utamaro o meguru gonin no onna
(De 5 vrouwen van Utamaro, 1946).
Van de Japanse acteurs willen we nog even Mifune Toshirô
(1920-1997) noemen, hij speelt in een groot aantal films van Kurosawa, zoals in Rashomon
en Yojimbo waarin hij een rônin (samoerai zonder heer) speelt. In The seven samurai
speelt hij één van de zeven samoerai. Mifune Toshirô werd zeer populair en werd in 1984
uitgeroepen tot meest populaire persoon van de Japanse filmindustrie.
Terloops zij hier vermeld dat hij ook een belangrijke rol speelt als Toranaga (shôgun
Tokugawa Ieyasu) in de TV-serie 'Shogun' uit 1980, waarin Richard Chamberlain de rol van
John Blackthorne (Adam Williams) speelt.
![]() |
Woman in the Dunes (© Total Film) |
Naast de hierboven genoemde drie grote regisseurs zijn er natuurlijk meer geweest die naam hebben gemaakt, zoals bijv. Teshigahara Hiroshi met zijn schitterende zwart/wit film Suna no Onna (Vrouw in het zand of Woman in the Dunes, 1964), naar het boek van Kôbô Abe. Dit is een indrukwekkende, erotisch geladen vertelling over een man die plotseling een heel ander leven krijgt doordat hij bij een vrouw overnacht, die in een huis in een grote zandkuil woont. De volgende morgen is de touwladder verdwenen en kan hij niet meer uit de kuil ontsnappen. Zijn leven wordt dan beheerst door het overal aanwezige zand, water en de mysterieuze vrouw.
Het is de tijd van de Nouvelle Vague in Europa en ook in Japan zien we regisseurs die, zoals hun collega's in Europa, met nieuwe frisse ideeën films maken maar ook tegen de gevestigde orde schoppen, zoals Imamura Shôhei (1926-2006), met bijv. Ningen jôhatsu (A man vanishes, 1967). Later zullen we hem ook weer tegen komen. Ook Suzuki Seijun (1923) valt in deze categorie regisseurs, met films als Tokyo nagaremono (Tokyo drifter, 1966) en Koroshi no rakuin (Branded to kill, 1967).
Rond deze tijd zijn de filmproducties in handen van 6 grote productiehuizen: Daiei, Nikkatsu, Shintôhô, Shôchiku, Tôei en Tôhô, die weinig (financiële) risico's willen nemen en daardoor nieuwe aankomende regisseurs weinig kans geven. Om die reden richtte een aantal regisseurs, zoals bijv. Ôshia Nagisa en Imamura Shôhei ieder een eigen productiemaatschappij op.
Een donkere periode
Aan het eind van die jaren zestig moest een groot aantal bioscopen sluiten en zakte de
filmindustrie in Japan in elkaar, voor een belangrijk deel door de opkomst van de TV, zegt
men. Ook de zeventiger en tachtiger jaren waren zeer somber voor de filmindustrie in
Japan, ondanks grote successen als Tora-san. Het was ook een roerige tijd, wereldwijd. De
nieuwe regisseurs kwamen soms met zeer controversiële films, die veelal gemaakt werden
met buitenlands geld omdat de Japanse productiehuizen liever op safe speelden.
Regisseurs zijn bijv.:
Yamada Yoji, regisseerde alle Tora-san
films, met 48 films de meest succesvolle filmserie uit de geschiedenis, die in 1969
startte met Kiyoshi Atsumi als Tora-san. Kiyoshi Atsumi overleed in 1996 waardoor de serie
tot een einde kwam.
Ôshima Nagisa (1932), een op taboe-jagende
filmmaker die zeer controversiële films maakte, maar ook films als Senjô no merrii
kurisumasu (Merry Christmas Mr. Lawrence) in 1983 met David Bowie, de bekende musicus
Sakamoto Ryuichi en de hieronder genoemde Kitano Takeshi. Een recentere film van hem is
Gohatto (Taboo, 1999) waari hij de homosexualiteit onder de vroegere samoerai verwerkt.
Ook met Kitano Takeshi en de muziek is van Sakamoto Ryuichi.
De nieuwe tijd
Van de zes productiehuizen zijn er inmiddels nog maar vier overgebleven. Eén van deze
vier heeft kunnen overleven door zich te richten op pornofilms (Nikkatsu). Het
productiehuis Tôhô had de Godzilla serie, Tôei deed voornamelijk yakuza-films
(misdaadfilms met acteurs als Takakura Ken) en Shôchika had succes met de Tora-san serie.
Daiei en Shintôhô waren verdwenen. Hoewel er best wel goede films gemaakt werden, werden
die veelal met buitenlands geld gefinancierd. Zoals de al eerder genoemde Merry Christmas
Mr. Lawrence, dat een Brits/Japanse coproductie was. Kurosawa maakte Kagemusha (1980) en
Ran (1985). Niet alle films waren serieus, men probeerde ook wel komedies te maken. In
1986 komt bijv. Tampopo uit, van Itami Juzo,
waarin men probeert de perfecte noedels te maken.
De Japanse filmindustrie zit echter in een enorm dieptepunt als Sony in 1989 Columbia
Pictures opkoopt. Het is soms moeilijk om achteraf de echte directe oorzaken aan te wijzen
maar feit is dat er dan ook buitenlands invloed komt en er komt weer een opleving van de
Japanse film. Nieuwe regisseurs gaan aan de slag, zoals Kitano
Takeshi (1947, ook wel Beat Takeshi
genoemd). Hij is begonnen als helft van een komisch duo en hij werd een zeer bekende
TV-presentator. Vervolgens ging hij acteren om later zelf te gaan regisseren. Bekende
films van zijn hand zijn Sonatine (1993) en Hana-bi (Vuurwerk, 1997), waarvan de laatste
geproduceerd werd door zijn eigen productiebedrijf. Takeshi is een omstreden figuur. Zo
voorkomend als hij is op TV, zo hard en wreed is hij in zijn films. Maar ook in zijn
persoonlijk leven mijdt hij geen geweld. Een bekend verhaal is dat een blad dat over een
vermeende verhouding tussen hem en een jong meisje schreef, dat moest bekopen met een
verwoest kantoor en een aantal in het ziekenhuis geslagen redacteuren.
Zoals hierboven al is vermeld kwam in 1999 ook Ôshima Nagisa terug met zijn film Gohatto
(Taboo).
![]() |
Narayama bushiko (Ballade
van Narayama) |
Van de nieuwe tijd willen we ook nog noemen: Imamura
Shôhei, weliswaar al een ouder iemand, maar wel nog steeds iemand met
tegendraadse ideeën. Hierboven noemden we hem met zijn vroegere films maar de prijzen
kreeg hij voor zijn latere films. Zijn bekendste film is Narayama bushiko (De ballade van
Narayama, 1983), waarvoor hij een Gouden Palm kreeg. Die kreeg hij eveneens voor Unagi (De
paling, 1997). In 1989 maakte hij nog een schitterende zwart-wit film, Kuroi ame (Black
Rain of Zwarte Regen), naar de gelijknamige roman van Ibusi Masuji, over de gevolgen van
de atoombom op Hiroshima.
Als een vertegenwoordiger van de Japanse nieuwe golf wordt wel Masumura
Yasuzo (1924-1986) gezien. Eén van zijn eerste films was Aozora Musume
(1957), hier wel vertaald als Blue Sky Maiden. Andere memorabele films zijn Akai tenshi
(Red Angel, 1966), Môjû (Blind Beast, 1969) over een blinde beeldhouwer die een mooi
model kidnapt en haar mee naar huis neemt, waar hij met zijn moeder woont. Hanaoka seishu
no tsuma (Docter's wife, 1967) is de verfilming van de gelijknamige roman van Ariyoshi
Sawako. Over een Japanse arts die op zoek is naar een narcosemiddel. Zijn vrouw en zijn
moeder beconcurreren elkaar bij hun hulp.
Eén van de weinige moderne vrouwelijke regisseurs is Kawase
Naomi (1969). Zij kreeg in 1997 een Camera d'Or in Cannes voor haar film
Moe no suzaku (Suzaku, 1997), een autobiografisch werk. Een soort vervolg werd Hotaru
(Vuurvliegjes, 2000) en in 2003 verscheen Sharasojyu (Shara). Een recente film van haar is
Mogari no mori (The Mourning Forest, 2007), in Nederland uitgebracht in oktober 2008. Een
indrukwekkende film over een licht dementerende grijsaard en een jonge verzorgster, die
beiden gebukt gaan door een enorm verlies. Verdwaald in een groot bos, kunnen zij samen
tot een afsluitend rouwproces kunnen komen.
Andere regisseurs van de nieuwe lichting zijn bijv. Kurosawa
Kiyoshi (1955, geen familie van de andere Kurosawa) die in 1997 doorbreekt
met Kyua (Cure, 1997) en in 2001 Kaïro (Pulse) maakt. Zijn laatste films zijn: Rofuto
(Loft, 2005), Sakebi (Retribution, 2006) en tenslotte Tokyo sonata (2008). In deze film
verliest de hoofdpersoon zijn baan, maar verzwijgt dit voor iedereen, inclusief zijn gezin
en doet alsof hij nog werkt. Een bekend verschijnsel in de Japanse maatschappij.
Als nieuwlichter kunnen we ook nog Harada Masato
(1949) noemen met Inugami (Inugami, 2001).
De al eerder genoemde Yamada Yoji (van de
Tora-san films) komt in 2002 met een schitterende film, Tasogare Seibei, hier uitgebracht
in 2004 als The Twilight Samurai. Het verhaal van een samoerai aan het eind van het
samoerai tijdperk. In 2004 werd deze film genomineerd voor een Oscar in de categorie beste
buitenlandse film. Ook van recente datum is de film Dare mo shiranai (Nobody knows, 2004)
van Koreeda Hirokazu. Het verhaal van 4
kinderen, waarvan de (alleenstaande) moeder opeens het gezin verlaat. De oudste van de 4
kinderen, die 12 jaar is, moet dan voor zijn broertje en zusjes zorgen. Gebaseerd op een
waar gebeurd verhaal in Tokyo. De hoofdrolspeler, die de 12 jarige Akira speelt en zelf 14
jaar is, won in Cannes (2004) een prijs voor de beste acteur. Eerdere films van deze
regisseur waren o.a. Maboroshi no hikari (Maborosi, 1995), Wandafuru raifu (After Life,
1998) en Distance (2001). Iemand die niet zo lang geleden de Europese
bioscopen haalde was Ishii
Katsuhito met de film Cha no aji, bij ons beter bekend als Taste of tea
(2004). Een eerdere film van hem was Samehada otoko to momojiri onna uit 1998. In het
westen uitgebracht als Shark Skin Man and a Peach Hip Girl.
Recente films
In 2008 maakt Koreeda Hirokazu de film
Still Walking (Aruitemo aruitemo),
waarin een gezin bijeenkomt om de dood (al lang geleden) van de oudste zoon te herdenken. Ook
Tokyo Sonata (2008, in Ned. 2009) van de
eerder genoemde Kurosawa Kiyoshi is
recent in Nederland uitgekomen. Een typisch Japans probleem, een vader vertelt
thuis niet dat hij ontslagen is, maar probeert de schijn op te houden. In
Departures (Okuribito, 2008, in Ned. 2009)
van Takita Yôjirô verliest ook iemand
zijn baan, als cellist in een orkest, het orkest wordt opgeheven. Hij
solliciteert voor een baan als 'reisbegeleider', maar de advertentie
vermeldt niet dat het de laatste reis betreft. In Japan wordt een baan met de dood nog steeds als onrein gezien
met alle sociale gevolgen van dien. Tenslotte kan
Megane (Japan 2007, Nederland 2009)
van Ogigami Naoko genoemd worden. Een
overwerkte carrièrevrouw Taeko, in de film als sensei (lerares)
aangesproken, wil tot rust komen op een van de Okinawa eilanden. Dat lijkt
niet te lukken in een hotel waar verder nauwelijks gasten komen en er verder
wat vreemde figuren rondlopen.
Vertoning Japanse films
De vertoning van Japanse films begint een enkele keer in een
wat grotere bioscoop maar komen daarna voornamelijk in het alternatieve circuit,
zoals filmhuizen. In Amsterdam zijn dat de bioscopen als Rialto, Kriterion, De
Melkweg en het Filmmuseum. De kleinere plaatsen hebben veelal gelukkig een
filmhuis of gelijksoortige bioscopen waar deze films ook vertoond worden.
Filmfestivals
In september - oktober vindt het Camera Japan festival plaats. Voornamelijk in
Rotterdam, maar ook in steden als Leiden en Amsterdam. In Rotterdam is dat
in Theater Lantaren/Venster en in Amsterdam in Kriterion.
Anime
Voor de Japanse tekenfilm, zie de pagina Anime.
Japanse (klassieke) films in Nederland op DVD
In Nederland is Total Film in 2004 begonnen met het uitbrengen van Japanse films op
dvd. Het accent lag aanvankelijk op de klassiekers, maar ook een aantal moderne films zijn
op dvd gezet. De dvd's zijn in het Japans met Nederlandse ondertiteling.
Daar zitten films bij van Ozu Yasujirô, zoals
Late Spring, Tokyo Story, The End of Summer, Good morning en Early Summer. Daarna volgden
een groot aantal andere films, zoals Sonatine, een film van Kitano Takeshi uit 1993 en
vier films van Kurosawa Akira, uitgebracht in een box. De vier films zijn: The Seven
Samurai, Ikiru, Sanjuro en Yojimbo. Gelukkig is inmiddels ook de film De Vrouw in het Zand
of Woman in the Dunes (Suna no onna) van Teshigahara Hiroshi uit 1964 op dvd gezet.
Later volgden The Ballad of Narayama van Imamura Shôhei, The Twilight Samurai van Yamada
Yoji en een tweede box van Kurosawa Akira met de films: Rashomon, The Hidden fortress,
High and Low en Drunken Angel.
Ook de film Shara (uit 2003) is op dvd uitgebracht. Deze film, van de hierboven in de
paginatekst al genoemde vrouwelijke regisseur Kawase Naomi, speelt zich af in Nara en
begint tijdens het Jizo festival. Van een andere (ook in de tekst genoemde) moderne
regisseur, Kurosawa Kiyoshi, zijn de films Cure en Pulse verkrijgbaar. Ook box 3 van
Kurosawa Akira met de films: Throne of Blood, Stray Dog, The Bad Sleep Well en Dodeskaden
is verkrijgbaar en in februari 2006 is de recente film Taste of Tea van Ishii Katsuhito
(zie de tekst hierboven) op dvd uitgebracht.
Inmiddels is een aantal van deze uitgebrachte dvd's in Nederland niet meer verkrijgbaar. Dat is natuurlijk erg jammer, maar soms hebben buitenlandse verkopers ze nog wel, zoals Amazon. Denk dan wel aan de regio, dus kijk bijv. bij Amazon in UK of Amazon in Duitsland. Deze uit Engeland of Duitsland afkomstige films hebben dan wel meestal Engelstalige ondertiteling.
|
Alle foto's op deze pagina zijn beschikbaar gesteld door Total Film.