Japan als toeristisch land

Overnachten in Japan

Eten en drinken in Japan

Is Japan nou zo duur?

Reizen in Japan

Een bad nemen in Japan en Onsen
Praktische info over Japan Opschriften in Japan (Jap. fonts vereist) Wonen, werken en studeren in Japan
Reizen naar Japan, wanneer en hoe Waar naar toe in Japan (o.a. Tokyo en   Kyoto)
Aankomst in Japan Gedragsregels in Japan

Klik hier, als links het navigatiemenu ontbreekt.


Tokyo

Een deel van wat nu het keizerlijk paleis is (Imperial Palace op het kaartje), was de voormalige residentie van Tokugawa Ieyasu. Het kasteel was al in 1457 gebouwd maar kwam in 1590 in handen van Ieyasu. Hij vestigde hier in 1603 het Tokugawa shogunaat. In de Edo periode breidde het gebied zich uit tot ongeveer Yotsuya, Tokyo Tower en in het oosten de Sumida rivier.

Tokyo


Dietgebouw

Parlementsgebouw of
gebouw van de Diet.

Tokyo biedt vele mogelijkheden voor de toerist en is een goede plek om te acclimatiseren. De meeste toeristen landen met het vliegtuig op Narita, het internationale vliegveld van Tokyo. Tokyo is een razend drukke stand met zijn miljoenen bewoners en soms lijkt het of die allemaal op dezelfde plek lopen. In een zakenwijk als west-Shinjuku is dat erg duidelijk. Het station van Shinjuku behoort tot de drukste van de wereld. Tokyo kent vele wijken of districten, waarvan een aantal wel bekend zijn, zoals de al genoemde Shinjuku en Akihabara, de elektronicawijk. Ook bekend is natuurlijk Ginza, de chique winkel- en uitgaanswijk met het kabukitheater.
In het centrum is ook het Centraal station van Tokyo. Het verhaal dat het Centraal Station van Amsterdam hier model voor heeft gestaan is zeer waarschijnlijk een fabel. De Japanse architect Tatsuno Kingo is opgeleid door een Britse architect en het is de vraag of hij ooit in Nederland is geweest. De stijlen van de twee stations zijn ook duidelijk verschillend. Het station is langdurig gerenoveerd en in juni 2012 heropend. Dichtbij het station vinden we het keizerlijk paleis met de bekende nijuubashi (letterlijk 'dubbele brug') waarvoor alle Japanners zich laten fotograferen. Dit paleis is het voormalige paleis van de sh˘gun uit de Edo-periode. Vlakbij het paleis is het gebouw  waar generaal McArthur verbleef tijdens de Amerikaanse bezetting van Japan en weer aan de andere kant van het paleis is het gebouw van de Diet (volksvertegenwoordiging). Ook niet zover bij het Centraal station vandaan is de Nihombashi. Het is een oude beroemde brug, die echter is ingebouwd door een grote snelweg, die er dwars overheen loopt. Het is niet spectaculair, maar geschiedkundig gezien is het een interessante brug. Vroeger (Edo-periode) was dit het punt waarvan alle afstanden berekend werden en was min of meer het centrum van Japan.
Minder bekend is de wijk Ikebukuro met Sunshine City, een 60 verdiepingen wolkenkrabber, die een mooi uitzicht biedt over Tokyo en bij helder weer is de berg Fuji te zien. De wijk Harajuku is 's zondags gezellig omdat het gebied rond het Yoyogipark helemaal voetgangersgebied is. Op zondag is het ook bij de Meiji-tempel (bij het Harajuku station) een gezellige drukte. Andere bezienswaardigheden zijn de Tokyo Tower (een iets hogere kopie van de Eiffeltoren) en bijv. de omstreden Yasukunitempel, waar gesneuvelde Japanners worden herdacht.

tokyo centraal station nijuubashi

Het centraal station van Tokyo

Nijuubashi bij het paleis

Asakusa Kaminarimon Ginza

Kaminarimonpoort in Asakusa

Ginza, een moderne winkelwijk

Zeer de moeite waard is ook Asakusa met de Kaminarimon poort en de grote papieren lantaarn. Kaminari is de god van de donder en Mon betekent poort, dus de poort van de god van de donder. Lopend door een straatje van winkeltjes ("Nakamise shopping street"), achter deze kaminarimon, bereikt men de Hozomon poort. Daarachter bevond zich vroeger, in de Edo periode, Yoshiwara, de rosse buurt van Edo.
Dichtbij Asakusa, aan de andere kant van de rivier is in mei 2012 een nieuwe toren geopend voor het publiek., Het is de 634 m hoge Skytree. Hij heeft 2 uitkijkplatforms, een op 350 m hoog en een op 450 m.

Shinjuku Stadhuis in Shinjuku

Shinjuku

Nieuwe stadhuis in Shinjuku

Shinjuku

Veel grote fotowinkels in Shinjuku

De wijk Shinjuku is natuurlijk een must om te bezoeken. De grote gebouwen verraden een hypermodern Tokyo, met vele winkels (op fotogebied en elektronica) en een enorm groot station, waar per dag een paar miljoen mensen de ingang passeren. Een wijk met veel luxe hotels en omdat er veel (buitenlandse) zakenmensen logeren zijn er ook veel restaurants. Ook het station Shinjuku is een bezoek waard. Het is het drukste station in de wereld, er passeren per dag meer dan 3 miljoen mensen en alleen dit station heeft meer dan 200 in- en uitgangen..

Het openbaar vervoer werkt perfect in Japan en dus ook in Tokyo. De metrokaart hieronder geeft een indruk van de hoeveelheid metrolijnen plus dat er ook een groot aantal sporen van Japan Rail (JR) uit de rest van het land samenkomt en verbinding heeft met de metrolijnen. De treinen hebben allemaal lijnnamen en elke lijn heeft een eigen kleur. Er is bijv. een soort cirkellijn in Tokyo, de Yamanotelijn, die groen is. De treinen rijden exact op tijd en de mensen wachten op de perrons keurig in lange rijen. Dan kan ook want op het perron staat precies aangegeven waar de deuren van de trein komen als de trein stopt en dat klopt ook. Voor een grote kaart van de metrolijnen (van de website van Tokyo Metro, in PDF, 600 kB), die te vergroten en te printen is, klik op het metrokaartje hieronder.

kaart metro yamanotelijn

Grote hoeveelheid metrolijnen in Tokyo

De Yamanotelijn in Tokyo van Japan Rail

Bij mooi weer is ook Odaiba een optie. Dit is het gebied in de baai van Tokyo waar vroeger obstakels lagen om de vloot van Commodore Perry tegen te houden toen hij Japan wilde open breken (daiba betekent versterking). Deze kunstmatige versperringen zijn inmiddels omgebouwd tot eilanden met futuristisch ogende gebouwen, zoals die van Fuji TV, maar er is ook een kopie van het Vrijheidsbeeld uit New York te zien. Het leuke is hier o.a. de treinreis van Shimbashi naar Daiba. Die gaat over de Rainbowbridge met een onbemande trein op rubber wielen. Spectaculair als u voorin kunt zitten.
Een nieuwe attractie heeft men met de Tokyo Skytree. Een hoge toren van 634 meter met een uitkijkplatform op 350 m en een op 450 m hoogte. Beide uitkijkplatforms kunt u bezoeken.

Hierboven een gezicht vanuit Daiba naar de Rainbowbridge met een kopie van het Vrijheidsbeeld.

Rechts de 634 m hoge Tokyo Skytree in de avond.   

 

Dagtochten vanuit Tokyo
Sommigen hebben een paar dagen de tijd in Tokyo en willen dan van daaruit een of meer dagtochten maken. Voor een dagtocht komt als eerste Nikko in aanmerking. Met de trein naar Nikko en terug of na Nikko nog even met de bus naar de waterval bij het Chűzenjimeer en daarna pas terug.
Andere dagtochten zijn bijvoorbeeld naar Hakone, Yokohama of naar de berg Fuji met eventueel een (deel van een) beklimming. Met de shinkansen naar Nagoya en daar vandaan de Toyotafabrieken bezoeken kan ook, maar dat moet wel van te voren geregeld worden.
Is er tijdens dit verblijf in Japan geen enkele andere mogelijkheid om Kyoto te bezoeken, dan kan overwogen worden om een dagje naar Kyoto te gaan. Bijvoorbeeld bij vertrek met de Hikari shinkansen om 7 uur is de aankomst in Kyoto tegen 10 uur. Het wordt dan wel een kort bezoekje want tegen 7 uur in de avond dient dan wel weer de terugreis te worden begonnen (met de Hikari shinkansen) om rond 23 uur in Tokyo terug te zijn. Dit lijkt alleen zinvol als er een rail pass beschikbaar is, anders wordt het veel te duur voor een dagje Kyoto. Toeristenorganisaties als JTB (met Sunrise tours) organiseren ook allerlei dagtochten en kunnen worden geregeld vanuit het hotel. Veel (grote) hotels bieden die mogelijkheid, waarbij men bij het hotel wordt opgehaald en ook weer wordt teruggebracht.

Terug naar de pagina 'Waar naar toe in Japan'

 

Links


Deze pagina is een onderdeel van Uchiyama's website over Japan
terug naar begin