Japan als toeristisch land

Overnachten in Japan

Eten en drinken in Japan

Is Japan nou zo duur?

Reizen in Japan

Een bad nemen in Japan en Onsen
Praktische info over Japan Opschriften in Japan (Jap. fonts vereist) Wonen, werken en studeren in Japan
Reizen naar Japan, wanneer en hoe Waar naar toe in Japan (o.a. Tokyo en   Kyoto)
Aankomst in Japan Gedragsregels in Japan

Klik hier, als links het navigatiemenu ontbreekt.


Reizen naar Japan
wanneer en hoe

Wanneer naar Japan

hanami

In het voorjaar is Japan erg mooi.
(foto © The Japan Forum)


Voor het reizen in Japan komen het voorjaar en het najaar het meest in aanmerking. Japan is dan op z'n mooist maar ook wat het weer betreft hebben voor- en najaar de voorkeur. Het is dan meestal zacht en droog weer. In de voorzomer regent het vaak en in juli en augustus is het meestal erg heet en zeer vochtig. In september kan het ook weer erg regenen en komen de tyfoons nogal eens op bezoek.
Meer over het klimaat, met grafieken over temperaturen, neerslag, vochtigheid en uren zon in Tokyo, zie de pagina Het klimaat van Japan.
In het voorjaar is het mooi omdat dan alles weer gaat bloeien maar vooral het bloeien van de kersenbloesem (sakura) is een groot feest, voornamelijk voor de Japanners zelf. Zij gaan dan ook "kersenbloesems kijken". Zie hiervoor de pagina Kersenbloesem / Esdoorn kijken.
Er is een week die, als dat enigszins kan, wellicht beter vermeden kan worden: "Golden week", van 29 april tot en met 5 mei. In de "Golden week" heeft iedereen een week vrij en dan gaat ook iedereen op weg. Wegen zijn dan vol en ryokans en hotels zijn dan ook meestal helemaal bezet. Aan de andere kant, als de overnachtingen besproken en de zitplaatsen in de treinen (shinkansen en limited express) gereserveerd zijn, hoeft de drukte verder geen probleem te zijn, maar met name bij lange treinreizen is het zeer aan te raden de zitplaatsen een paar weken van te voren te reserveren. V.w.b. de overnachtingen in het voorjaar is het sowieso wel aan te raden om deze te reserveren, alhoewel ervaring leert dat, buiten de genoemde 'Golden week', er altijd nog wel slaapplaatsen te vinden zijn. Hierbij kunnen de in elke plaats aanwezige toeristeninformatiebureaus u prima helpen.
Ook het najaar (eind oktober - eind november) komt zeer in aanmerking voor een reis naar Japan, als de bomen (beginnen te) verkleuren. De esdoorns verkleuren dan naar rood en geel, hetgeen een adembenemend gezicht kan zijn. Ook in deze tijd is het drukker dan normaal.

Voorbereidingen
Documenten
Voor Japan hebben Nederlandse toeristen uitsluitend een geldig paspoort nodig, een visum is dus niet vereist. Bij aankomst in Japan krijgt men (alleen als toerist) een 90-dagen visum (stempel of zegel) in het paspoort.

In tegenstelling tot wat veel reisbureaus of reisorganisaties zeggen of schrijven, bestaat er in Japan geen eis voor de geldigheid van het paspoort na vertrek uit Japan. Veel landen eisen nog een geldigheid van 6 maanden na vertrek, maar Japan kent een dergelijke regel niet. Het paspoort moet geldig zijn bij binnenkomst en liefst ook nog bij vertrek, maar verder zijn er geen eisen.
(Info: ambassade van Japan)

Gezondheid
Japan is een uiterst hygiënisch land met zeer goede medische voorzieningen. Vaccinaties zijn niet verplicht en ook niet nodig evenmin als het slikken van malariapillen. Voor enkele bijzondere gevallen is een BMR vaccinatie aan te raden, maar het risico daarop is in Japan niet groter dan in Nederland. Bij langdurig bezoek aan de noordelijke eilanden kan men denken aan een vaccinatie tegen teken encefalitis.
Naast de huidige basis ziekteverzekering is een goede Nederlandse (reis)verzekering noodzakelijk. Controleer of de dekking voldoende is, want de medische voorzieningen in Japan zijn duur.

Zie voor meer informatie onze pagina: Praktische info over Japan.

Soort reis
Groepsreis
Groepsreizen zijn natuurlijk het makkelijkst. Er hoeft niets geregeld te worden en bij  problemen of onduidelijkheden is er altijd een reisleider waar men op kan terugvallen. Het reisschema ligt vast en soms kan men zaken bezichtigen die voor een individuele reiziger verscholen blijven. Misschien is een dergelijke reis aan te bevelen als men voor de eerste keer naar Japan gaat, ook al omdat bijna iedere groepsreis langs de bekende toeristische plaatsen, als Tokyo, Nikko, Kyoto, Nara, Hiroshima e.d. gaat. Veelal gaat een dergelijke reis met openbaar vervoer, als trein, bus en taxi's. Een enkele keer wordt gebruik gemaakt van een eigen bus. Voor een tweede of derde reis willen we toch een individuele reis aanbevelen.
Individuele reis
Veel mensen schrikken terug voor een individuele reis naar een 'vreemd' land als Japan, maar juist dit land is bijzonder goed georganiseerd. Het openbaar vervoer werkt perfect, rijdt altijd op tijd en praktisch alle bekende plaatsen zijn hiermee te bereiken. Natuurlijk kan de gemiddelde westerling niets lezen van de Japanse opschriften, zoals de menu's in de restaurants of winkelopschriften, maar waar dat nodig is kunnen de meeste Japanners u prima helpen, tegenwoordig spreken de meeste Japanners redelijk tot goed Engels. Op alle treinstations staan tegenwoordig de plaatsnamen in onze karakters (romaji) vermeld en in veel restaurants zijn menukaarten tegenwoordig ook in het Engels beschikbaar. Bijna alle restaurants hebben een etalage waar de gerechten (in plastic) staan uitgestald en kan men iets aanwijzen dat er lekker uitziet. Ook kan men bijv. het gerecht van een andere klant aanwijzen, als dat er tenminste ook lekker uitziet en als u dat ook wilt hebben. Japanners zijn zeer behulpzaam en schieten vaak te hulp als zij zien dat u iets niet begrijpt.
Het zou ook nog nuttig kunnen zijn om de Japanse hiragana- en katakanakarakters te leren lezen, maar zonder dat gaat het ook want tegenwoordig zijn steeds meer opschriften en borden, naast de kanji en hiraganakarakters, ook in onze karakters geschreven. Bij individuele reizen wordt meestal gebruik gemaakt van openbaar vervoer en dan is het waarschijnlijk verstandig om een rail pass aan te schaffen (zie hieronder). Een in Japan gespecialiseerd reisbureau kan hiervoor zorgen.
Bedenk dat u bij een individuele reis zelf voor uw bagage moet zorgen. Het is niet aan te bevelen om de hele reis elke dag naar de bezienswaardigheden met uw bagage te sjouwen en daarom kiezen velen voor een aantal uitvalsplaatsen, zoals Tokyo, Nagoya, Kyoto, Hiroshima e.d. Of blijf twee nachten in een plaats zodat u een hele dag de tijd heeft om de plaats (zonder bagage) te bezoeken. Overigens hebben de meeste stations 'coin lockers' (bagagekluizen), zodat het ook mogelijk is om kort een plaats te bezoeken en daarna weer verder te reizen. De toeristeninformatiecentra kunnen hierover alle informatie verschaffen.
Zelf autorijden
Autorijden in Japan voor vakantie wordt wel gedaan door Nederlanders, dus het is zeker mogelijk en sommigen zijn zelfs zeer enthousiast, maar over het algemeen wordt dit afgeraden. In de grote steden is het erg druk, er zijn veel files en met name verkeerstechnische borden (omleidingen e.d.) staan nog uitsluitend in het Japans en parkeren kan problematisch zijn. Om die reden hebben veel Japanners in deze gebieden zelf geen auto, ook al omdat het openbaar vervoer er perfect functioneert. Op het platteland hebben meer mensen een auto want in diverse gebieden is het openbaar vervoer niet geweldig, maar voor de gewone toerist is dit veelal geen probleem omdat deze toch niet naar deze plekken gaat.
De snelwegen in Japan zijn veelal tolwegen. De bewegwijzering is minder uitgebreid dan in Nederland en daarom is navigatieapparatuur eigenlijk een must. Ook de verlichting van de wegen is duidelijk minder dan bij ons. Om die reden wordt sowieso afgeraden om 's avonds te rijden. De combinatie links rijden en niet verlichte wegen kan tot vervelende situaties leiden.
Denk er bij het tanken wel aan dat de diameter van de vulpistolen van benzine en diesel gelijk zijn. In Japan is het vulpistool van diesel dus niet groter (in diameter) dan die van benzine, zoals bij ons.
Tenslotte: autorijders maken logischerwijs geen of minder gebruik van het openbaar vervoer (shinkansen, maar ook boemeltreintjes) en dat is juist in Japan een onderdeel van de Japanse cultuur, die men dat mist.
Rijbewijs
Om als toerist (verblijf niet langer dan 90 dagen) in Japan te mogen autorijden dient men in het bezit te zijn van een geldig Nederlands rijbewijs plus het (hier in Nederland door de ANWB uitgegeven) internationale rijbewijs. Met deze twee documenten kan men in Japan autorijden. Indien men langer wenst te blijven en dan ook wenst auto te rijden, dient men binnen een half jaar het originele rijbewijs om te laten zetten naar een Japans rijbewijs. Daartoe moet het (officieel) vertaald worden en na een ogentest krijgt men het Japanse rijbewijs.
Fietsreis
Tegenwoordig krijgen we steeds vaker de vraag of een fietsreis in Japan mogelijk is en zo ja, hoe dit dan zit met overnachten, bijv. met een tent. Een fietsreis is prima te doen en ook kamperen is goed mogelijk. Voor veel meer informatie over een dergelijke manier van reizen verwijzen we naar een speciale website (in het Engels en Japans), te vinden op http://www.japancycling.org. Hier staan zeer veel wetenswaardigheden over fietsen in Japan, inclusief een pagina over kamperen in Japan. Deze website wordt gemaakt door een clubje Japanse vrijwilligers, zij beantwoorden eventuele vragen via e-mail en sommige leden van deze club kunnen zorgen voor overnachtingen, zie de Hospitality list, of kunnen optreden als een één-dags gids. Dit wordt allemaal gratis gedaan.

Vliegen naar Japan
Vliegen naar Japan kan met een aantal luchtvaartmaatschappijen. Een vlucht van Amsterdam naar Tokyo of naar Osaka duurt ongeveer 11½ uur. Door deze vluchtduur plus het tijdsverschil ('s winters 8 uur en 's zomers 7 uur) is het bij aankomst in Japan al weer 19½ of 18½ uur verder en is de aankomst in Japan praktisch altijd de volgende dag t.o.v. de dag van vertrek.
KLM heeft als enige vanuit Nederland een directe vlucht naar Tokyo of Osaka. De prijs is sterk afhankelijk van de data en kan rond de € 800 - € 1200 liggen (incl. belastingen). Soms kunnen indirecte vluchten met andere maatschappijen goedkoper uitpakken, dan zijn er tussenstops (met overstappen) in bijvoorbeeld Helsinki, Frankfurt, Parijs, Rome of in andere steden, afhankelijk van de maatschappij.
JAL (Japan Airlines) vloog tot voor kort vanaf Schiphol ook direct naar Tokyo, maar is daar per september 2010 mee gestopt. JAL heeft Schiphol verlaten en KLM breidt het aantal vluchten naar Tokyo daarom (vanaf november 2010) uit van 7 naar 10 per week.
Via de in de link, onderin deze pagina, genoemde reisbureaus of direct via internet is een vlucht te regelen.

Rail pass
Japan kent voor de buitenlandse toerist een speciale treinkaart die 1, 2 of 3 weken geldig is, de zgn. rail pass. In feite koopt men buiten Japan, bijv. bij een reisbureau in Nederland, een "Exchange Order" die later in Japan omgezet moet worden in een rail pass. Dit omzetten kan bijvoorbeeld al bij aankomst op vliegveld. De 'Exchange Order' kan dus NIET in Japan gekocht worden. Dit betekent dat als u de rail pass verliest, deze NIET vervangen kan worden. Deze exchange order kan in principe bij elk reisbureau gekocht worden, alleen weten de meeste 'gewone' (niet in Japan gespecialiseerde) reisbureaus niet of nauwelijks waar u het over heeft. Uiteindelijk bestellen zij het dan toch weer bij een in Japan gespecialiseerd reisbureau. Veel reisbureaus verkopen de rail pass gekoppeld aan een reis naar Japan, maar dit er zijn ook websites waar de railpass los gekocht kan worden.
Leuk om te zien is dat men vaak bij officiële documenten nog met de andere jaartelling werkt, zoals op de rail pass, zoals hierboven te zien is. Deze is geldig t/m 22.4.26 hetgeen betekent t/m 26 april van het jaar Heisei 22 (2010).

7 dagen

¥ 29.110

€ 251

14 dagen

¥ 46.390

€ 399

21 dagen

¥ 59.350

€ 511

Prijzen van de rail pass
(Info: okt. 2019,
Jtb (nl))

De gangbare prijzen van een rail pass voor volwassenen en 'ordinary' klas (net als onze 2e klas) staan als een voorbeeld hiernaast vermeld. De prijzen in yen waren van 1997 tot februari 2015 ongewijzigd, maar zijn verhoogd in februari 2015. Door de kredietcrisis, de stijgende yen en dalende euro zijn de prijzen fors gestegen, daarna weer gedaald, maar variëren nog steeds sterk. Zo kostte de rail pass voor 2 weken in december 2007 nog € 280, in december 2009 € 368 en in juni 2010 € 438. Omdat tegenwoordig de koersen en dus ook de rail pass prijzen fluctueren, zullen we die niet elke maand actualiseren. Zoals hierboven vermeld kan de rail pass ook via internet en los gekocht worden, bijv. via de website van een agenschap in Parijs en Kyoto, maar met o.a. een Nederlandstalige website (Japan Experience). Daarbij zijn de gehanteerde prijzen lager dan de normaal gehanteerde prijzen. Op dit moment (aug. 2015) kost bijvoorbeeld een 14-daagse pas € 330. Volgens ervaringen werkt men snel en betrouwbaar. Volg de link onderin deze pagina naar reisorganisaties en kijk bij Japan Experience. Ook is er tegenwoordig een handige rekentool om uit te rekenen of het voor uw persoonlijke reis voordeliger is om een rail pass te nemen. Volg de eerder genoemde link hieronder naar reisorganisaties en kijk bij JR Pass Fare Calculator.
Kinderen en de rail pass
Kinderen jonger dan 6 jaar reizen gratis, maar kunnen geen aanspraak maken op een stoel. Wilt u wel een stoel voor deze kinderen dan dient u de kinder rail pass aan te schaffen. Deze is voor kinderen van 6 t/m 11 jaar en kost de helft van de rail pass voor volwassenen. Kinderen van 12 jaar en ouder gelden als volwassenen.

Alleen als men als toerist Japan bezoekt krijgt men voor een max. verblijf van 90 dagen een "temporary visitor" zegel in het paspoort. Uitsluitend op vertoon van het paspoort met dit zegel kan de "Exchange Order" worden omgezet in een rail pass. Schaf de exchange order niet te vroeg aan, want het omzetten in een rail pass dient binnen 3 maanden na aanschaf van exchange order te gebeuren. De ingangsdatum van de rail pass dient dan weer binnen 1 maand na deze omzetting te liggen. In de praktijk zal men de exchange order direct na aankomst omzetten en zal men de geldigheid ook direct of binnen een paar dagen, afhankelijk van het reisplan, laten beginnen.

Batterijen poortjes in station Tokyo

Met de rail pass hoeft men dus geen treinkaartjes meer te kopen en kan men op praktisch alle treinen en bussen van Japan Rail rijden, inclusief de bekende snelle shinkansen. Bij de shinkansen is er één uitzondering: de rail pass is niet geldig op één van de typen treinen, de Nozomi, maar deze staan altijd als zodanig op de borden en in de dienstregelingen vermeld. Bij het (gratis met rail pass) reserveren van zitplaatsen wordt daar al rekening mee gehouden. Voor meer details, zie de pagina Reizen in Japan.

In de stations staan poortjes voor de kaartjescontrole (soms hele batterijen), maar voor de mensen met afwijkende kaartjes, zoals een rail pass, is er naast de poortjes een bemande controle, waar de rail pass getoond dient te worden.

De rail pass is een goede en praktische oplossing, die zich gauw terug verdient.
Een enkeltje met de shinkansen (met kent nauwelijks retours) van Tokyo naar Kyoto (513 km) kost ongeveer ¥ 8000. Het reserveren van een zitplaats kost nog eens ¥ 5300. Inclusief de terugreis komt men dan al op ruim ¥ 26000. Een enkeltje met de Narita Express (van vliegveld Narita naar Tokyo) kost bijna ¥ 3000.  Dus een enkeltje met de Narita Express plus heen en weer naar Kyoto is al duurder dan een rail pass van één week. Ook op de Limited Express (een luxe trein, maar deze rijdt niet zo snel als de shinkansen) is plaatsreservering mogelijk.
Van Nagoya naar Matsumoto (188 km) met de Limited Express kost € 22 plus nog eens € 18 voor plaatsreservering. Met de gewone of lokale trein (dus geen Limited Express) kost dit € 22 (geen reservering mogelijk). Bedenk hierbij wel dat bijv. in dit geval de Limited Express er 2 uur over doet en de lokale of gewone trein 4 tot 4,5 uur.
Even ter vergelijking: in Nederland kost Amsterdam - Assen (ook ong. 188 km) € 24,40 (okt. 2007).


Daarnaast heeft men met de rail pass het gemak dat er geen kaartjes gekocht hoeven te worden en in steden als Tokyo kan men gratis gebruik maken van de JR Yamanote circle-line en andere JR-lijnen. De rail pass is ook geldig op de JR-buslijnen.
Op kleine lokale trajecten kunnen andere maatschappijen actief zijn en dan moet gewoon worden betaald.

Samenstellen van de reis
Voor een individuele reis kunt u zelf de reis samenstellen. Dit kunt u helemaal zelf doen of u kunt een van de gespecialiseerde reisbureaus inschakelen en samen met hen de reis doorspreken. Zij hebben een schat aan ervaringen en kunnen u allerlei adviezen geven. Ook kunnen zij, als de reis eenmaal bepaald is, een vlucht boeken en de accommodaties bespreken. Mocht er tijdens de reis iets fout gaan dan kunt u op iemand of een organisatie terugvallen. De aanschaf van een 'rail pass', de goedkopere 1, 2 of 3 weekse treinkaart, kan trouwens alleen via een dergelijk reisbureau.
Tegenwoordig kan men echter ook zelf heel eenvoudig via internet allerlei accommodaties zoeken,  bekijken en d.m.v. plattegronden zien waar ze gesitueerd zijn. Dit gaat over het algemeen in het Engels, maar u moet dan wel de hele reis zelf samenstellen. Door in Google de plaatsnaam en 'ryokan', 'minshuku' of 'hotel', al of niet met 'reservation' in te vullen vindt u al een groot aantal mogelijkheden. Ook bijv. via de website van JNTO kunt u al wat vinden, of bijv. bij http://www.budgettravel.com/japnacom.htm en http://japaneseguesthouses.com/index.htm. Weet u al een hotel of ryokan, vul die naam, samen met de plaatsnaam, in bij Google en tegenwoordig is de kans levensgroot dat het hotel of ryokan een eigen website heeft met allerlei info en een plattegrond. Ook kan men via internet de ryokans of andere accommodaties boeken, vaak via speciale boekingsformulieren en meestal krijgt men direct te horen of er nog plaats is. Vroeger kon dit eigenlijk alleen via de fax, hetgeen over het algemeen veel trager verliep.
Een reis door Japan betekent veel reizen met de trein en bij voorkeur met de shinkansen. Het is dan goed te weten hoe de dienstregeling is, zodat men de reis beter kan plannen. Goede hulpmiddelen hierbij zijn de planners voor treinreizen in Japan, zoals die van Hyperdia of van Jorudan, waar de treintijden en verbindingen duidelijk (en in het Engels) worden gegeven, nadat men de plaatsen van vertrek en aankomst, met de gewenste tijden heeft ingevuld. Voor busverbindingen (bijv. zoals in de Japanse Alpen) zijn er ook diverse websites met de bustijden en prijzen. Gebruik Google met goede trefwoorden en u vindt alles wat u weten wilt en nodig heeft.
Voor de samenstelling van de reis kan een van de alinea's hieronder "Waar naar toe in Japan" en onze gelijknamige pagina "Waar naar toe in Japan" wellicht enige hulp bieden.

Voorbereiding
Het verdient aanbeveling om een reis naar Japan goed voor te bereiden. Als u de reis zelf samenstelt is het natuurlijk handig om te weten welke plaatsen interessant zijn maar ook in geval van een groepsreis met een vastgesteld reisplan, zijn de historische achtergronden van de bezienswaardigheden als tempels en gebouwen zeer interessant.
Deze informatie kunt verkrijgen uit allerlei boeken, door informatie in te winnen bij de reisbureaus (volg de link in onderstaand kader) en natuurlijk van deze website.
Ook zijn er Japanse organisaties die veel en waardevolle informatie kunnen verstrekken. Eén daarvan is het Japan National Tourist Organisation (JNTO) die helaas in Nederland geen kantoor heeft (wel in Londen en Frankfurt) maar JNTO heeft wel een erg uitgebreide website met alle informatie die men eigenlijk nodig heeft (http://www.jnto.go.jp). Men heeft zeer veel praktische informatie en van veel streken en toeristische gebieden in Japan heeft men brochures, die in pdf-formaat op hun website staan (http://www.jnto.go.jp/eng/RTG/PTG/)

Waar naar toe in Japan.
De meeste mensen beginnen hun Japanreis in Tokyo en dit is een goed uitgangspunt. Hier kan men dan een paar dagen acclimatiseren. Vanuit Tokyo kan een aantal dagtripjes gemaakt worden, bijv. naar Nikko met het graf van Tokugawa Ieyasu of naar Kamakura of Hakone. Voor de voortzetting van de reis kan vanuit Tokyo het best met de Shinkansen naar het westen gereisd worden, bijv. naar Nagoya, van waaruit weer een trip naar Ise en Futaminoura gemaakt kan worden. Verder naar het westen vinden we interessante plaatsen als Kyoto en Nara (neem hier voldoende tijd, Kyoto verdient wel minimaal 4 dagen), Osaka, Kobe, Okayama, Kurashiki, Himeji, Hiroshima (met Miya Jima en Iwakuni) en Nagasaki. Op het eiland Kyushu (eigenlijk Kyûshû), waar Nagasaki op ligt, liggen ook plaatsen als Beppu en Aso. De eerste is bekend om zijn heetwaterbronnen en onsen (heetwaterbaden) en de tweede is een goed uitgangspunt voor bezichtiging van de vulkaan Mt. Aso. Dit zijn zo de standaardplaatsen die meestal als eerste in aanmerking komen om bezocht te worden. Is er meer tijd, dan kan ook gedacht worden aan Sendai en Matsushima (in het noordoosten t.o.v. Tokyo) en de Japanse Alpen met Takayama en meer in het noorden Kanazawa met een grandioze tuin.

Op de pagina "Waar naar toe in Japan" wordt een overzicht gegeven van een aantal mogelijkheden.

Praktische zaken voor de toerist.
Een aantal praktische zaken die voor de toerist van belang zijn, zoals geldzaken, telefoneren, veiligheid, gezondheid e.d. hebben we op de pagina "Enige praktische info over Japan" gezet.

Huisdieren meenemen.
In Japan is sinds 1957 geen hondsdolheid meer voorgekomen en dat wil men graag zo houden. Er zijn dus allerlei maatregelen opgesteld om deze ziekte buiten Japan te houden. Bij het meenemen van huisdieren uit hondsdolheidvrije landen als Noorwegen, Zweden, Ierland en Australië zijn maar zeer beperkte maatregelen  noodzakelijk en kan de vereiste quarantaine zeer kort zijn (korter dan 12 uur). Voor Nederland en België geldt dit niet. Een van die maatregelen is dat minimaal 40 dagen voor de aankomst in Japan formulieren moeten worden opgestuurd. Voor de uitgebreide bepalingen zie de link voor douanebepalingen onderin deze pagina.

Welke reisgidsen?
Voor Japan is er een redelijk aanbod van reisgidsen, zowel in het Nederlands als in het Engels. Het antwoord op de vraag welke de beste is, is natuurlijk zeer persoonlijk. Voor Engelssprekenden (lezenden) is de bekendste in ieder geval de Lonely Planet-reisgids Japan (voor details van alle hier genoemde gidsen zie de lijst met boeken over Japan). Zelf vinden we deze gids meer geschikt voor backpackers, die overnachtingen en restaurantjes zoeken en zelf veel zaken verzorgen. Meestal zijn de overnachtingen echter al bekend of worden al geregeld. Eettentjes zijn makkelijk zelf uit te zoeken door gewoon wat rond te lopen, er zijn overal eettenten genoeg. Kijk in de etalages naar de gerechten en de prijzen. Is dat naar uw zin en zitten er binnen al wat mensen (dan is de kwaliteit zeer waarschijnlijk niet slecht), ga dan naar binnen. Daar heeft u de Lonely Planet niet voor nodig.
De index van de Lonely Planet vinden we wat beperkt, iets terugzoeken is vaak moeilijk en via de index soms onmogelijk. Veelal ontbreken bijv. plattegronden van tempelcomplexen. In de Engelse taal is dan New Japan Solo beter geschikt, meer plattegrondjes en erg veel goede praktische info, maar deze wordt helaas niet vaak herdrukt.
In de Nederlandse taal is wellicht de Capitoolgids van Japan een goede keus. Hoewel misschien niet zo uitgebreid, geeft deze gids van alle bekende bezienswaardigheden wel weer uitgebreide informatie en dat is voor de gemiddelde toerist meer dan voldoende. Met aanbevolen en getekende wandelingen, veel plattegronden, waaronder een grote plattegrond en een duidelijke metrokaart van Tokyo en allerlei 3D-tekeningen, die veel verduidelijken. Een andere goede Nederlandstalige reisgids is die van Dominicus. Let wel op dat u de derde druk (uitgave 2000) krijgt. De oude uitgave vinden we wat minder, maar deze derde druk is een goede herziene uitgave.

Laatste tip:
Maak het hoofd eens leeg. Gooi uw westerse christelijke denkbeelden overboord. Pak eens een boek van een Japanse auteur, zoals Kawabata Yasunari of Tanizaki Junichiro, verlies u in deze Japanse wereld en proef al iets van de Japanse sferen die u straks wellicht te wachten staan.

Folders
Voor folders en (natuurlijk) veel informatie van en over Japan kan het beste de website van (Engelse) JNTO bezocht worden (Japan National Tourism Organization), te vinden op http://www.seejapan.co.uk
Op de pagina http://www.seejapan.co.uk/contact/inquiry/general_inquiries.html kunnen dan diverse brochures aangevraagd worden, zoals over overnachtingen, over de rail pass, plattegronden van Tokyo en Kyoto etc. Deze worden kosteloos vanuit Engeland per post opgestuurd. Voor liefhebbers van wandelen is bijvoorbeeld het boekje 'Kyoto & Vicinity Walking Guide' bijzonder aan te raden. Dit boekje (ook gratis) bevat een aantal fraaie wandelingen in en dichtbij Kyoto plus een aantal wandelingen in een aantal andere steden en gebieden.

Ten overvloede vermelden we hier nog dat wij geen (meerdere exemplaren van) folders hebben en dus ook niets kunnen opsturen.

Voor de reisorganisaties volg deze link en/of zie de Adressenlijst.

Voor directe hotelboekingen via internet volg deze link.

Links

Links (douanebepalingen)

Literatuur


Deze pagina is een onderdeel van Uchiyama's website over Japan
terug naar begin

 

orig. 02-98/l.rev. 02-09